Vårda fossingarna

Något som kan vara riktigt jobbigt när man tränar är om man har ont i fötterna. Detta kan vara orsakat av besvär med liktorn bland annat, eller liknande som skaver och gör ont när man har skor på sig. Som tur är finns det hjälp att få och det är inte så svårt att få det åtgärdat.

hoppar-av-gla%cc%88djeEn som tränar mycket är ingen mindre än mittfältaren i IFK Göteborg, Mads Albaek. Nu kan vi läsa i Aftonbladet att även fotbollsspelare kan drabbas av skador så som liktorn, och även om det tycks vara en liten liten sak kan en sådan sak göra väldigt ont och förhindra att spelare är med på matcher. Kanske en ovanlig skada men mycket mer förekommande än vad man kanske kan tro.

Liktorn är en så kallad förtjockning av överhudens hornlager, något som kan uppkomma på fötterna till följd av tryck eller friktion. Detta kan yttra sig i slags knutor och förändras kvalitet av huden på foten, sedan kan dessa liktornar även bli inflammerade och ömma av detta överkompenserade hudlagret, något som sker när trycket från skor blir för stort bland annat. De vanligaste orsakerna till att man drabbas av denna smärtsamma hudåkomma är att man använder för trånga skor eller inte har strumpor i skorna, särskilt långvarigt tryck skadar mer än vad man kanske tror. Det kan göra fruktansvärt ont och pulsera i hela foten när man har en skavande liktorn.

Vad säger fotterapeuten egentligen?

familj-springer-teckningMen hur vårdar man sina fötter egentligen? I en artikel i Sveriges Radio finns svaren att få, detta efter en intervju med en fotterapeut som ger en massa råd:

  1. Smörj in dina fötter varje dag vid förhårdnader.
  2. Fila sällan. Smörj in 10 gånger och fila 1 gång.
  3. Klipp inte ner kanterna på naglarna. Runda inte för mycket.
  4. Det finns många olika fotkrämer och mousser att välja på men ta annars någon matolja.
  5. Smörj ofta men använd inte stora mängder och smörj inte mellan tårna.
  6. Fotterapeuter kan hjälpa dig vid svårare problem som liktorn.
  7. Om du filar på hälsprickor gör det längs med sprickan.
  8. Ha bra skor och ha bra strumpor.
  9. Tvätta fötterna ordentligt med tvål varje dag.
  10. Torka fötterna ordentligt med handduk efteråt.

Mer information om fötter finns bland annat i denna artikel i Göteborgs-Posten.  För tydligen är det så att under en genomsnittlig livstid så går en människa cirka fyra hela varv runt jorden. Det är ganska långt med andra ord. Inte undra på att fötterna kan ta skada. Därför är det bra att ha bra skor och ta hand om dessa samt fötterna i dem. De vanligaste besvären folk har som söker sig till fotterapeuter är just liktornar men även förhårdnader, hälsprickor, nageltrång, besvärliga naglar och fotvårtpr samt givetvis värk i fötterna. Man kan ha ont i vristerna eller kanske under trampdynorna om man går mycket i höga skor. När man går mycket i klackskor så kan dessutom ens hälsenor bli för korta, vilket är väldigt smärtsamt sedan när man går i träningsskor. Men man kan motverka detta genom att stretcha.