Träning mot deppighet

I ett tidigare inlägg skrev vi om hur det egentligen inte finns några ursäkter för att gå och träna, och det är faktiskt sant. Idag skriver vi mer om träning, med fokus på träning för att slippa depp.

Kvinnor träningI SvD kan vi läsa om hur man för att hålla uppe sitt humör och må bättre genomsnittligt bör träna regelbundet. Den psykiska hälsan har alltså ett samband med träning, och detta har även forskning visat vid flera tillfällen. Frågan om ställs i artikeln är hur mycket måste man egentligen träna? Ja hur mycket måste man svettas för att hålla en eventuell depression på avstånd, medelintensivt ungefär tre gånger i veckan menar en ny studie som presenterades i våras.

De som tränar minskar dessutom återfall i depression, något som KBT på nätet hjälper många med men som inte är tillräckligt för alla. Sedan ska den fysiska aktiviteten vara individuellt anpassad, men medel på intensitetsskalan vilket i stort kan innebära raska promenader för den som är otränad och gärna mer för den som redan åtnjuter en bra konditon. Träningen ska vidare pågå i minst 30 minuter och hellre utföras under handledning än på egen hand och ja, tre gånger i veckan.

Gör det till en positiv vana

Men sedan bör man heller inte träna överdrivet mycket eller för ofta, utan träning för att låta kroppen använda sin fulla kapacitet och det gärna i samvaro med andra och helst ute i ljuset kan göra det till en positiv vana. Men man måste ju gilla det som man gör för att må bra och vilja fortsätta, så det är givetvis en genomgående ledstjärna att följa – sitt hjärta som alltid.

Artikeln menar vidare att fysisk aktivitet ibland kan vara lika effektiv mot depression som i själva verket läkemedel och psykoterapi kan vara. Hjärnan gillar helt enkelt träning. Man blir dessutom mer motståndskraftig mot stress, vilket man ofta utsätts för mentalt vid nedstämdhet och depression. Dessutom är depression och hjärtproblem nära sammanlänkade, vilket kanske gör den deppiga än mer motiverad att faktiskt börja träna.