Hälsosam träning – viktigt för ditt välmående

Vart går gränsen mellan hälsosam och ohälsosam träning? Det gäller att man hittar en rytm som kroppen mår bra av, allt för att kroppen ska vara frisk och kry. Sambandet mellan kost och träning är livsviktigt både för kropp och knopp.

Att träning motverkar sjukdomar, både psykiskt och fysiskt, är känt sedan tidigare. Därför är det viktigt att man lyssnar och tar till sig det som forskare och experter säger. Det är till exempel inte hälsosamt att överkonsumera socker, sova för lite eller skippa träningen varje vecka. Valet ligger hos varje individ, men det är viktigt att man tar hälsan på allvar. Det gäller att man hittar en hälsosam livsstil där träningen och kosten är något självklart, men inte heller blir överkonsumerad. För bra tips och råd angående hälsosam träning, både när det gäller vanlig träning och rehab främst i Stockholmsområdet, kan man gå in här och läsa mer: http://www.medfit.se/flemingsberg/.

Kostråd för en hälsosam livsstil

Iform kan man ta del av många tips på hur man ska sköta kosten på ett hälsosamt sätt. Där skriver man om att det allra viktigaste kostrådet är att äta mycket frukt och grönt. Detta för att få i sig så många viktiga näringsämnen som möjligt, men också för att fylla ut magsäcken med bra kalorier.

Man ska även försöka byta ut vita kolhydrater mot alternativa fibrer och fullkornsprodukter någon gång i veckan. Även fisk och skaldjur är som balsam för kroppen och mängder av vatten! Fler tips och råd finns i artikeln.

Motionen är livsviktig

Det är viktigt att man rör på sig dagligen. På Vårdguiden skriver man att fysisk aktivitet minskar chansen till sjukdomar som cancer, benbrott, psykisk ohälsa, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. Att kroppen mår bra av träning är känt, men det är lika viktigt med fysisk aktivitet för hjärnans välmående. Man motverkar depression och smärta och gör det lättare för koncentrationen och minnet.

Det är viktigt att träningen inte blir för påfrestande för kroppen och att man överbelastar kroppen. Den behöver tid för återhämtning för att i längden minska risken för att man blir skadad och måste göra rehab-träning för att må bra igen. Hitta balansen som gör att just din kropp mår som bäst.